Kinderen krijgen in Nederland al vanaf de basisschool te maken met rekenen. Ook in het verdere opleidingstraject vormt dit vak een belangrijk onderdeel. Vanaf de middelbare school gaat dit niet meer door het leven als rekenen, maar als wiskunde. De moeilijkheidsgraad ligt dan ook een stuk hoger en er komen allerlei ingewikkelde sommen, formules en berekeningen aan te pas. Leuk wanneer je er goed in bent, maar frustrerend wanneer je niet goed bent met cijfers en berekeningen. Of kinderen wiskunde leuk vinden, merk je direct als ouder en leraar. Je kunt het vak echter een stuk leuker maken. Hoe? Wij vertellen je hier hoe jij kinderen plezier laat krijgen in Wiskunde.

img9

Maak gebruik van hulpmiddelen


Nagenoeg iedere Nederlander kan optellen en aftrekken. Ook de tafels kennen de meeste mensen wel uit hun hoofd. Dit weet je echter niet direct vanaf het begin. Hiervoor moet je eerst de nodige lessen krijgen. Niet iedereen is even goed in het onthouden van sommen en tafels. Wanneer een kind de uitkomst van een som niet weet, krijgt hij steeds minder plezier in wiskunde. Leraren en ouders kunnen dit betrekkelijk eenvoudig voorkomen. Hoe? Door gebruik te maken van hulpmiddelen. Maak bijvoorbeeld gebruik van etenswaren om sommen uit te leggen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan appels. Met behulp van voorwerpen maak jij een rekensom visueel. Hierdoor wordt het een stuk makkelijker en is het ook nog eens beter te begrijpen.

 

Neem de tijd


Wil jij kinderen uitleggen hoe wiskunde in zijn werk gaat? Neem hier dan vooral de tijd voor. Wanneer jij te snel door de materie heen gaat, is de kans groot dat het niet blijft hangen. Hierdoor moet je het nog veel vaker uitleggen. Vooral als jij voor de klas staat is dit belangrijk. Niet alle leerlingen zitten op hetzelfde niveau wat wiskunde betreft. De een heeft er wat meer aanleg voor dan de ander. Zorg er dan ook altijd voor dat ook de wat mindere leerlingen de materie begrijpen. Neem dus voldoende tijd om alles rustig uit te leggen.

 

Verbeter wiskunde met behulp van spelletjes


Kinderen mogen graag spelletjes spelen. Kijk maar eens hoeveel tijd een kind tegenwoordig doorbrengt achter een tablet, smartphone of (spel)computer. Wist je dat er ook genoeg spellen zijn om wiskundevaardigheden van kinderen te verbeteren? Dit zijn spellen waarbij de kinderen al spelenderwijs leren. Op deze manier maak je het natuurlijk een stuk leuker voor de kinderen om met wiskunde bezig te zijn. Wanneer zij vaak genoeg wiskundespellen spelen, begrijpen zij op den duur een stuk beter hoe alles in elkaar steekt.

img10

Rekenhulp gebruiken

 

Wanneer een kind niet goed is in wiskunde, kan hij of zij ook altijd een rekenhulp gebruiken. Natuurlijk geniet dit niet de voorkeur, maar soms heb je geen andere keuze. Waarschijnlijk denk jij bij een rekenhulp aan een rekenmachine. Er zijn tegenwoordig echter veel meer rekenhulpen. Kijk maar eens op het internet. Hier vind je er oneindig veel. Kies echter nooit voor de eerste de beste website waar jij een rekenhulp tegenkomt. De kans is namelijk groot dat dit een site betreft die puur gebouwd is voor het trekken van websitebezoekers. In dit geval gaat het dan om mensen die zoeken naar een rekenhulp voor kinderen. De makers van zo’n website of tech blog kopen vaak websiteverkeer om te stijgen in de zoekmachines. Er wordt dan vaak geen of een slechte rekenhulp aangeboden. Hier schiet je natuurlijk niets mee op. Kijk dan ook altijd of het een goede rekenhulp betreft. Zo niet? Zoek dan verder, want er zijn genoeg andere mogelijkheden.

3 Replies to “Plezier in wiskunde”

  1. Als wiskundedocent weet ik inderdaad ook dat het lastig is om ruimte in te bouwen voor vragen, zeker als de materie ingewikkeld is. Je bent dan nagenoeg de hele tijd aan het woord en voor je het weet is de les alweer voorbij. Ik moet mezelf eigenlijk gewoon aanleren de laatste tien minuten te reserveren voor vragen.

  2. Wat een handige tips worden hier gegeven. Ik bespreek opdrachten meestal in de les en geef kinderen geen huiswerk mee. Verkeerd dus, want zo zijn zij niet zelfstandig bezig en leren zij bepaalde wiskundige formules nooit zelf. Dat ga ik voortaan dus wel anders doen!

  3. Ik ben docent wiskunde en vind het soms lastig om de les interessant te houden. Je hebt mensen die het helemaal niet begrijpen en voor wie het gesneden koek is. Dat wat hierboven geschreven is, pas ik allemaal toe. Het heeft alleen nog niet echt effect. Kan iemand mij misschien wat tips geven?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *